Geneveskolen- et kinderegg for nordiske fagforeningsfolk


Det er en tid før og etter Geneveskolen, sa en tidligere student som gikk på denne unike fagforeningskoleringen. Og nå forstår jeg godt at han hadde rett. Geneveskolen er et kinderegg.

Jeg har alltid vært interessert i internasjonal politikk og særlig har jeg vært opptatt av faglige rettigheter i verdne. Men det skulle gå mange år før jeg fikk høre om Geneveskolen. Ikke bare får man nærkontakt med politiske prosesser om hvordan konvensjoner og andre viktige kjøreregler i verdens arbeidsliv blir til, men vi får også knytt tett bånd med nordiske kolleger og oppholdet i Geneve blir også en personlig reise der vi lærer mer om oss selv. Skolen har en stolt historie og mange kjente fagforeningsfolk har gått opp veien for oss som deltar i år. Kurset arrangeres av AOF/ABF i Norden i nært samarbeid med ILO, FNs særorganisasjon for arbeidslivet. Skolen følger hvert år ILOs internasjonale arbeidskonferanse i Genève.
Grunnlagt i 1931
Selve etableringen av Geneveskolen skjedde i 1931. Skolen skulle gi kunnskap og ferdigheter til fagforeninger og sosiale bevegelser for at de bedre skal være i stand til å møte virkningen av internasjonaliseringen, og at man kan arbeide for et anstendig arbeidsliv og en rettferdig globalisering. Men da vi kom på første samling i Sverige i Mai så forsto vi raskt at dette også handler om mye mer. Blant annet er det et mål til om å øke fellesskapet og forståelse for det nordiske samarbeidet. 

Jeg deler rom med Suvi fra Finland
Her i Genève deler vi alle rom med en deltaker fra et annet nordisk land med en helt annet annen bakgrunn enn oss selv. Jeg føler meg privigert som får oppleve forhandlingene på ILO-kongressen 2017 på nært hånd og har valgt å være med i en arbeidsgruppe som følger komiteen som jobber med migrasjonsarbeidere. Hver dag denne uka følger vi forhandlingene på nært hånd med både dag og kveldsmøter. Det er utrolig spennende å jobbe i en prosjektgruppe med både nordmenn, en danske og en fra Island. Jeg vil fortelle mer om dette i neste mail. Jeg er veldig takknemlig for å oppleve dette.

Men om du er interessert i Geneveskolen, så står det på skolens hjemmeside at de har følgende mål:
- økt kunnskap om internasjonalt samarbeid og internasjonale reguleringer , ILO og andre internasjonale organisasjoner
- stimulere fagforeningsvirksomhet både nasjonalt og internasjonalt
- øke samholdet og fellesskapet imellom de nordiske landene


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Journalistens viktigste bok