Journalistens viktigste bok


For en journalist er det viktig å ha mange gode kontakter. Så jeg bruker tiden godt mellom møtene her i Geneve til å bygge broer internasjonalt. Her er mine beste tips for å bygge opp et godt kildenettverk. 

Verden trenger ikke flere murer for å skape splid mellom mennesker og land. Vi trenger å bygge flere broer på tvers av land, parter i arbeidslivet og mennesker med ulik bakgrunn. 


Et godt nettverk er journalistens viktigste arbeidsredskap. Hvis vi ikke har nettverk med kilder, venner og bekjente som kan tipse oss om hva som skjer, blir det tomt i spaltene. 

Så for meg som representant for Norges eldste presseforbund, APF, så har det viktigste med å delta på Geneveskolen for meg, muligheten til å bli kjent med nye mennesker og lære mer om prosessene bak internasjonal politikk. 

Venner for livet

Vi 28 nordiske fagforeningsfolk som deltar på årets Geneveskole og også ILOs arbeiderkongress i Geneve er på fornavn og mange av oss har allerede knyttet tette bånd som jeg tror vil vare livet ut. Selv har jeg fått en ny bestevenninne i Suvi Ilminen fra finske SAK-forbundet som jeg deler rom med under disse tre ukene. 

tillegg til å bli bedre kjent med våre nordiske kolleger og særpreg med de nordiske landene så har også kontaktnettet med fagforeningsfolk, arbeidsgivere og myndighetspersoner fra hele verden  vokst her nede. For det unike med ILO er at dette er en trepartsorganisasjon der alle partene jobber sammen for å prøve og finne løsninger på utfordringer. 

Gjennom møter, forhandlinger og små og store prosesser skapes en felles forståelse eller partene tar et realt muntlig oppgjør med hverandre i de ulike komiteene. Det er fantastisk å følge med på alt som foregår nå i sluttfasen før kongressen er over. De flere tusen delegatene jobber 24/7 i mange dager for å bli enige og det er utrolig spennende å være tett på mange spennende politiske prosesser med dyktige mennesker. 
Arbeidsgruppa vår med ILO-sjef Guy Ryder 


Migrantarbeiderkomiteen
Paralellt med prosessen på kongressen har vi som går på Geneveskolen våre egne forhandlinger, prosesser og jobber hardt med våre prosjekter. Arbeidet er altoppslukende og det er utrolig spennende å diskutere oss imellom hva vi hører fra arbeidstaker, arbeidsgiver og regjeringssiden i debatten. Gjennom gruppearbeidet får vi  brukt all vår faglige kompetanse og det kreves også stor sosial kompetanse og disiplin når man jobber sammen om et felles mål. 

For det handler om aktiv lytting, observasjon, intervjuer, diskusjoner og tolkning av skriftlig og muntlig  materiale. Og ikke minst handler det om kommunikasjon og strategi om hvordan vi kan formidle det vi lærer her nede.  

Brennende samfunnsengasjement
Det som kjennertegner vår gruppe som vi har kalt "the big five" som jobber med migrasjon er at vi alle er svært engasjerte mennesker som brenner for å gjøre en god jobb i våre forbund, i våre land og for verden. Og vi vet at det som diskuteres i komiteen som jobber med arbeidsmigrasjon er viktig for millioner mennesker og deres familie. Det er nettopp dette nye verdenssynet vi nå har fått etter å ha vært her i en uke og møtt mennesker fra alle verdenskontigenter. 
Venner fra kenyansk fagforening

Akkurat nå er vår arbeidsgruppe i researchfasen til  rapporten som skal handle om utfordringene med arbeidsmigrasjon. Det er et omfattende og spennende felt og brennaktuelt rent politisk. Målet vårt er at vi skal kunne være i stand til å dele denne nye kunnskapen med våre fagforeninger hjemme. Gruppedynamikken er god og vi diskuterer ofte høylydt de ulike kapitlene i det foreløpige "draft" dokumentet. Det var ekstra moro at en tidligere elev ved Geneveskolen Johan Wahlin fra Nordisk Geneveskoleforbund (NGF) kom og gav oss masse positiv feedback på vårt arbeid.  Wahlin var på besøk for å fortelle oss litt om arbeidet som gjøres i NGF for å spre informasjon for å få flere aktive medlemmer. Vår arbeidsgruppe skal iallefall gjøre vårt for å synliggjøre hvor viktig arbeidet til ILO er og formidle det vi vet om arbeidsmigrasjon.

Vårt sterke
 samfunnsengasjement, kreativitet og nysgjerrighet kommer godt med i reserachfasen så vi jobber nå på tre fronter med både rapport, brosjyre og film. Vi har satt oss store mål for å formidle det vi lærer og tror på å vise hva som skjer gjennom ulike intervjuer med folk fra ulike land. "Don't tell it. Show it" er vårt motto.
Vi har relativt kort deadline men akkurat nå jobber vi på høygir alle sammen for å bli ferdig. Jeg tror nøkkelen for å lykkes med dette arbeidet er at vi snakker med flest mulig. På ILO-konferansen er det ekstremt mange dyktige mennesker med erfaring. Så da gjelder det bare å bli kjent med flest mulig på kort tid. 
ACTRAV sjef Maria Helen Andre

Her får iallefall jeg bruke en del av den kompetansen jeg har opparbeidet meg gjennom å være journalist men også ved at jeg har skrevet bøker om positiv psykologi. Jeg har etterhvert laget meg en egen metode for å bli kjent med nye mennesker på bussen, i cafeen eller i andre offentlige steder.

Noen av mine faglige kolleger på Geneveskolen har spurt meg hvordan jeg jobber for å knytte til meg kontakter på så kort tid. Dette vil jeg svært dele hvis det kan være nyttig for flere. 

I boka mi «Flow i hverdagen-navigasjon mellom stress, kaos og kjedsomhet» har jeg nemlig skrevet om kjerneforhold som kan bidra til å legge til rette for «clicking» som egentlig er litt magiske møter mennesker imellom. 

Dette er blant annet:

  1. Vi skal være åpne for den magien som kan «ligge i luften» når vi møter andre mennesker vi føler et sterkt fellesskap med.
2. Det er en styrke å vise sin sårbarhet. Ved å gjøre det åpner man seg for andre, og muligheten for «clicking» blir større.
3. Fysisk nærhet viktig for at man kan «clicke» med andre mennesker.
4. Det å være i flow er med på å skape forutsetningene for «clicking».
5. Vi behøver ikke være enige eller av samme nasjonalitet, profesjon, religion osv. – det handler om at det er viktig å finne noe som forener oss hvis vi skal «clicke»: en felles opplevelse, en felles interesse, en felles smak, en felles hobby osv.
6. De fysiske omgivelsene har også betydning
7. Visse mennesker er magneter. Empati og aktiv lytting er en del av «magnetenes» hemmelighet.
8. Når vi er sammen med mennesker som vi «clicker» med, kommer alle våre ressurser og potensialer frem i lyset! Jeg har også skrevet en artikkel i et dansk og et finsk tidskrift om dette. Artikkelen kan du lese her :Les artikkel om clicking her


Jeg mener det er mange grunner til å clicke i vei her på ILO-kongressen der det er tusenvis av delegater fra hele verden. For en journalist er nok kontaktboka det viktigste arbeidsverktøyet men også for en fagforeningsleder er dette svært nyttig i det videre arbeidet. For det handler i bunn og grunn om å bygge broer internasjonalt og bli kjent med andre kulturer, tradisjoner og gjennom dette også lære mer om oss selv.  

Her er andre tips som jeg har på min kjøleskapsdør hjemme som også kan være greit å ha i bakhode: 
1 ) Vær empatisk
2 ) Vær en aktiv lytter
3 ) Vis personlig integritet
4 ) Lag tillit
5 ) Vær forberedt på å komme inn i en god flow

Så mens vi i Geneveskolen gjør oss klar til kvelden kulturaften sammen med de nordiske delegatene og mange gjester, så kan jo du øve litt på å clicke der du er. Lykke til!



Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Geneveskolen- et kinderegg for nordiske fagforeningsfolk